Ratuotų teršėjų reitingas

Vis garsiau kalbant, kad jau 2020-ųjų sausio 1 dieną bus pradėtas skaičiuoti automobilių taršos mokestis, Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija „Transeksta“ panagrinėjo, kokių gamintojų transporto priemonės patikros metu dažniausiai „išbrokuojamos“ dėl išmetimo sistemos trūkumų. Puikiai suvokdami koks nepopuliarus bus sprendimas paversti taršiausius finansiškai nepatraukliais, Vyriausybė lig šiol atskleidė tik kai kuriuos būsimojo taršos mokesčio projekto detales, todėl klausimų kas, kaip, kada, kiek, kodėl tebėra gerokai daugiau nei atsakymų. Premjeras Saulius Skvernelis yra ne kartą patikinęs, kad būsimasis mokestis bus taikomas tik naujai į Lietuvą įvežamiems automobiliams, kurie pagal gamyklinius parametrus išmeta virš 130 gramų CO2 kilometrui. Kita vertus, tiek su šiuo projektu dirbantys įstatymų kūrėjai, tiek atskiras informacijos nuotrupas komentuojantys nepriklausomi ekspertai pastebi, jog minėtas rodiklis gali būti koreguojamas priklausomai nuo politinės valios. Tikėtina, kad gali keistis ir nuostata neliesti šiuo metu mūsų keliais jau važinėjančių taršių automobilių. Asociacija „Transeksta“, disponuojanti milžinišku kiekiu pačios įvairiausios informacijos apie Lietuvos transporto parką, parengė dažniausiai (ir toli gražu ne visuomet pagrįstos) kritikos dėl poveikio aplinkai sulaukiančių automobilių su dyzeliniais varikliais reitingą, pagal tai, kiek techninės apžiūros metu „didelių trūkumų“ fiksuojama dėl dūmingumo bei išmetamųjų dujų neutralizavimo sistemų. „2018 m. į techninę apžiūrą buvo pateikta 505 tūkst. M1 klasės automobilių su dyzeliniais varikliais arba 69,7 proc. nuo viso transporto parko. Mes daugiausia dėmesio skyrėme populiariausiai 5 – 12 metų amžiaus grupei, iš kurios 2018 m. techninės apžiūros stotyse apsilankė per 200 tūkst. automobilių (iš jų daugiau nei 148 tūkst. su dyzeliniais varikliais). Kai kurių markių dyzeliniai modeliai sudaro net po 90 proc. visų  mūsų šalyje registruotų egzempliorių“, – komentuodamas tyrimo rezultatus pastebėjo asociacijos „Transeksta“ direktoriaus pavaduotojas Audrius Glėbus. Didžiausiu siurprizu jis pavadino tai, kad mažiausiai „didelių trūkumų“ egzaminuojant dyzelines versijas užfiksuota tikrinant „Land Rover“ visureigius: iš 682 automobilių problemų turėjo tik 12 arba 1,76 proc. Antroje vietoje – dyzeliniai „Porsche“ (2,4 proc. trūkumų turinčių mašinų),  trečioje – BMW (2,55 proc.). Ketvirtoje vietoje rikiuojasi  „Volvo“ (3,22 proc.), o penktoje – „Honda“ ( 3,31 proc.). Daugiausia šioje srityje fiksuota tikrinant „Dodge“ (12,3 proc. ), „Citroen“ (11,53 proc.) ir „Peugeot“ (11,03 proc.). Kiek mažiau bėdų turėjo „Ford“ (11,01 proc.) ir „Alfa Romeo“ (10,98 proc.). M1 klasės lengvieji automobiliai. Amžius 5-12 m. 2018 metų TA rezultatų duomenys:
Eil. nr. Markė Atlikta TA, skaičius Iš jų su dyzeliniais varikliais, skaičius Dyzelinių versijų dalis, % Automobilių su dideliais trūkumais, skaičius Automobilių su dideliais trūkumais, %
1 LAND ROVER 749 682 91.1 12 1.8
2 PORSCHE 368 125 34.0 3 2.4
3 BMW 12770 10948 85.7 279 2.6
4 VOLVO 10904 9153 83.9 295 3.2
5 HONDA 5829 2722 46.7 90 3.3
6 SUBARU 3732 751 20.1 25 3.3
7 LEXUS 2358 399 16.9 14 3.5
8 MERCEDES 7454 6081 81.6 231 3.8
9 AUDI 12474 10777 86.4 450 4.2
10 JAGUAR 262 201 76.7 10 5.0
11 JEEP 424 328 77.4 18 5.5
12 ŠKODA 8231 6632 80.6 367 5.5
13 KIA 3412 2555 74.9 148 5.8
14 HYUNDAI 5107 3595 70.4 211 5.9
15 VW 28839 24994 86.7 1499 6.0
16 NISSAN 6913 4076 59.0 255 6.3
17 TOYOTA 25915 16581 64.0 1038 6.3
18 MINI 482 174 36.1 11 6.3
19 CHRYSLER 1476 859 58.2 55 6.4
20 MITSUBISHI 3051 1629 53.4 108 6.6
21 RENAULT 4923 3961 80.5 263 6.6
22 CHEVROLET 1491 790 53.0 58 7.3
23 SEAT 2420 2062 85.2 152 7.4
24 SUZUKI 952 320 33.6 27 8.4
25 SSANG YONG 266 260 97.7 22 8.5
26 OPEL 17706 14441 81.6 1289 8.9
27 FIAT 1351 934 69.1 84 9.0
28 DACIA 636 331 52.0 30 9.1
29 SAAB 939 678 72.2 71 10.5
30 MAZDA 3939 2090 53.1 222 10.6
31 ALFA 483 419 86.8 46 11.0
32 FORD 9986 7760 77.7 854 11.0
33 PEUGEOT 5391 4452 82.6 491 11.0
34 CITROEN 6208 5081 81.9 586 11.5
35 DODGE 541 244 45.1 30 12.3